preloader

آموزشگاه رادمان

تعمیرات تخت های بیمارستانی یکی از حرفه‌ هایی است که می‌ توان با یادگیری آن، به یک درآمد عالی دست یافت.

راهنمای جامع تعمیر تخت بیمارستانی

  • مهندسی پزشکی
  • رادمان
  • 266
  • 1402/9/28
راهنمای جامع تعمیر تخت بیمارستانی

امروز تعمیر تخت بیمارستانی یکی از حرفه‌ هایی است که می‌ توان با یادگیری آن، به یک درآمد عالی دست یافت. با درنظرگرفتن اینکه تعداد بیمارستان و تخت‌ های این‌ چنینی بسیار زیادی بوده و همواره در معرض آسیب و مشکل است، یادگیری نحوه تعمیر تخت بستری می‌ تواند یک راه مؤثر برای ورود به بازار کار باشد. با توجه به گستردگی حوزه تعمیرات تخت های بیمارستانی، در این مقاله قصد داریم به معرفی ایرادات رایج و نحوه حل مشکل آن‌ها صحبت کنیم. همچنین،‌‌‌‌ به معرفی انواع تخت و قطعات به‌ کاررفته در هریک خواهیم پرداخت تا بیشتر با آن‌ ها آشنا شوید.

یادگیری تعمیرات تخت بیمارستانی، فرصتی برای ورود به بازار کار

همان‌ طور که اشاره شد، امروز یادگیری و آموزش تعمیرات تجهیزات پزشکی می‌ تواند سود زیادی برای شما داشته باشد. با توجه به نیاز کشور و به‌ خصوص بیمارستان‌ ها به تکنسین‌ های ماهر و مجرب در زمینه تعمیرات تخت های بیمارستانی، در این روزها فرصت شغلی بسیار خوبی برای تکنسین‌ ‎‎‌های چنین حوزه‌ ای فراهم شده است. شما می‌ توانید برای یادگیری و ورود به این عرصه، در دوره‌ های آموزشی مربوط به آن شرکت کنید.

البته باید به این موضوع توجه داشته باشید که تعمیرات تخت بیمارستانی به این سادگی‌ نبوده و نیاز است آموزش‌ های لازم را دریافت کنید. یکی از موضوعات بسیار مهمی که در بحث تعمیر چنین تجهیزات پزشکی باید به آن توجه کنید، عیب‌ یابی درست مشکل است.

در واقع شما باید بتوانید عیب محصول را به‌ خوبی تشخیص دهید و علت آن را مشخص کنید. با این کار، راحت‌ تر می‌ توانید برای برطرف کردن آن اقدام کنید. همچنین، توصیه می‌ شود با ایراداتی که به‌ طور شایع در چنین تخت‌ هایی بروز پیدا می‌ کند، آشنا شوید. با این کار، تجربه شما در زمینه تعمیر تجهیزات پزشکی به‌ طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

تعمیر تخت بیمارستانی در منزل

خیلی از بیمارانی که در خانه روی چنین تخت‌ هایی به‌ مدت زیاد قرار دارند، با توجه به‌ استفاده از تجهیزات بیمارستانی برای آن‌ ها، از بروز مشکلاتی مثل زخم بستر جلوگیری می‌ شود. درصورت بروز مشکل در چنین محصولاتی، می‌ توانید با یادگیری تعمیرات تجهیزات پزشکی، به راحتی به تعمیر تخت بیمارستانی در منزل خود بپردازید.

آشنایی با انواع تخت بیمارستانی

هدیه رادمان به شما
برای دریافت مشاوره رایگان دوره های فوق تخصصی رادمان، فرم مقابل رو پر کن تا کارشناسان فنی بهترین مسیر آموزشی رو بهت بگن.
در رادمان برای آینده خودتون سرمایه گذاری کنین💎

امروز با توجه به پیشرفت‌ هایی که در زمینه تجهیزات پزشکی صورت گرفته است، شاهد این هستیم که انواع مختلفی از تخت‌ های بیمارستانی طراحی و وارد بازار می‌ شود. هریک از این محصولات امکانات و ویژگی‌ های خاصی دارد و باید برای تعمیر آن‌ ها، به چنین موضوعی توجه کنید.

انواع تخت‌ های بیمارستانی مکانیکی

شاید ساده‌ ترین مدلی که می‌ توان در خیلی از بیمارستان‌ های سراسر کشور پیدا کرد، انواع تخت‌ های مکانیکی باشد. توجه داشته باشید، تعمیر تخت بیمارستانی مکانیکی نسبت به سایر مدل‌ های عرضه‌ شده به بازار، ساده‌ تر است. این تخت‌ ها ویژگی و امکانات خاصی نداشته و تمامی قابلیت‌ های آن به‌ صورت دستی انجام می‎ شود. به‌ عنوان مثال، اگر بخواهید ارتفاع و حتی قسمت سر بیمار را تنظیم کنید، می‌ توانید از اهرم تعبیه‌ شده کمک بگیرید. با توجه به ساختار نسبتا ساده‌ چنین محصولاتی، تعمیر آن‌ ها کار چندان سختی نخواهد بود.

انواع تخت‌ های بیمارستانی نیمه‌ برقی

امروز شاهد طراحی و عرضه برخی دیگر ار مدل‌ های تخت بیمارستانی هستیم که نسبت به نمونه قبلی، از امکانات بهتری برخوردار است. در واقع همراهان بیمار می‌ توانند با استفاده از امکانات آن، به‌ صورت اتومات کار تنظیم سر و پای بیمار خود را انجام دهند. اما باید این موضوع را درنظر داشته باشید که ارتفاع تخت مشابه نمونه قبلی به صورت دستی تنظیم خواهد شد.

تعمیر تخت برقی بیمارستانی

تعمیر تخت برقی بیمارستانی | آموزشگاه رادمان

این نوع تجهیزات جزء جدیدترین نمونه‌ های واردشده به این عرصه بوده و به همین دلیل، از امکانات فوق‌ العاده‌ای برخوردار است. البته تعمیر تخت برقی بیمارستانی با توجه به ساختار و سیستم پیچیده‌ ای که دارد، کار نسبتا دشوارتری خواهد بود.

همان‌ طور که از نام چنین تخت‌ هایی پیدا است، کار با آن‌ ها بسیار ساده و تمام اتوماتیک خواهد بود. در واقع همراهان بیمار به‌ جای استفاده از اهرم، می‌ توانند به‌ طور خودکار و با استفاده از کلید های تعبیه‌ شده برای آن این کار را انجام دهند.

استفاده از چنین تخت‌ هایی با توجه به امکانات گسترده‌ تر، مطمئنا انتخاب بهتری برای بیماران است. با این‌حال، قیمت آن‌ ها نسبت به نمونه‌ های قبلی بیشتر است و به همین منظور، امروز بیشتر شاهد استفاده از آن در بیمارستان ‎های خصوصی هستیم. دقت داشته باشید، علاوه‌ بر این‌ ها، هزینه نگهداری و تعمیر تخت بیمارستانی برقی بیشتر خواهد بود. چنین محصولاتی خود به 3 نوع دیگر تقسیم‌ بندی می‌ شود:

  • مدل های تک‌ شکن قابلیت تنظیم زاویه سر بیمار وجود دارد.
  • در مدل‌ های 2 شکن، علاوه‌ بر سر، قسمت پای بیمار قابلیت تنظیم زاویه دارد.
  • در انواع تخت های بیمارستانی 3 شکن، این قابلیت برای تخت ها اضافه شده است که متحرک سومی هم قابلیت تنظیم داشته باشد.

آشنایی با قطعات تخت بیمارستانی

امروز از قطعات مختلفی در این تخت‌ ها استفاده می‌ شود که هرکدام وظیفه مشخصی برعهده دارد. درصورت بروز مشکل در هر قطعه، باید بتوانید به‌ خوبی با توجه به علائم، علت را شناسایی کنید. سپس می‌ توانید بسته به شرایط، برای تعمیرات تخت بیمارستانی اقدام کنید.

بسته به نوع تختی که در بیمارستان مورد استفاده قرار می‌ گیرد، از قطعات مختلفی برخوردار خواهد بود. به‌ عنوان مثال، تخت‌ های مکانیکی و ساده‌ تر، قطعات خاصی ندارد و به‌ راحتی قابل تعمیر و تعویض است. اما در انواع برقی و نیمه‌ برقی با توجه به استفاده از سیستم‌ ها و بردهای الکتریکی مختلف، کار عیب‌ یابی سخت‌ تر انجام خواهد شد. از این رو می توانید با فراگیری آموزش تعمیر برد تجهیزات پزشکی به صورت تخصصی به تعمیرات بردهای الکترونیکی تجهیزات پزشکی بپردازید.

در واقع یادگیری نحوه تعمیر تخت بیمارستانی برقی نسبت به نوع ساده کمی دشوار‌تر بوده و نیازمند دانش فنی بالاتری است. مثلا، به‌ عنوان یک تکنسین باید به‌ خوبی نحوه کار و تعمیر برد الکتریکی تخت را بلد باشید و بتوانید مشکلات آن را شناسایی کنید.

فریم تخت بیمارستانی

برای اینکه تخت بتواند استحکام کافی برای تحمل وزن بیمار را داشته باشد، از فریم برای آن استفاده می‌‎ شود. در واقع فریم همان چارچوب محصول است که به‌ طور معمول از فلز ساخته شده و از استحکام خوبی برخوردار است. همچنین، این قطعه قابلیت تنظیم در تخت‌ های مختلف را دارد.

ریل‌ های بالابر در تخت‌ ‎های بستری

حرکت و انتقال بیمار در تخت‌ های بیمارستانی با کمک قطعه‌ ای به نام ریل بالابر تسهیل می‌ شود.

حرکت و انتقال بیمار در تخت‌ های بیمارستانی با کمک قطعه‌ ای به نام ریل بالابر تسهیل می‌ شود. این قطعات خود قابلیت تنظیم دارد و می‌ توان حتی آن‌ ها را روی یک حالت قفل کرد. 

توجه داشته باشید، گاهی اوقات به‌ دلیل بروز اختلال در عملکرد این جزء، نیاز به تعمیر تخت بستری خواهد بود.

سیستم‌ های کنترل در تخت‌ های بیمارستانی

بسته به نوع تخت بیمارستانی، از سیستم‌ های کنترلی برای تنظیم بخش‌ های مختلف آن کمک گرفته می‌ شود. به‌ عنوان مثال، در تخت‌ های مکانیکی با توجه به این که ساختار پیچیده‌ای ندارد، معمولا اکثر مشکلات به‌ دلیل اختلال در عملکرد اهرم آن است.

در نمونه‌ های برقی معمولا از بردهای الکتریکی برای راه‌ اندازی این سیستم‌‎ ها کمک گرفته می‌ شود. به همین دلیل، درصورتی‌ که نیاز به تعمیر تخت بستری باشد، باید عیب دستگاه را به‌ طور دقیق‌ تر بررسی کنید تا بتوانید مشکل را بیابید.

البته گاهی اوقات مشکل در کلید‌هایی است که برای کنترل بخش‌ های مختلف تخت روی این سیستم نصب شده‌ است. در این شرایط، می‌ توان به‌ راحتی و با تعویض آن‌ ها، مشکل تخت را برطرف کرد. درصورت برطرف‌ نشدن عیب، باید به وجود اختلال در قسمت‌ های دیگر آن را بررسی کنید.

نقش کلیدی چرخ‌ ها در تخت‌ های بیمارستانی

یکی دیگر از قطعاتی که برای تخت‌ ها اضافه می‌ شود، چرخ‌ هایی است که در زیر آن قرار گرفته است. این چرخ‌ ها به تخت این قابلیت را می‌ دهد تا بتوان آن را به‌ راحتی در بیمارستان جابه‌ جا کرد. به همین دلیل، درصورت بروز آسیب به چنین قطعه‌ ای، مشکلات زیادی ایجاد خواهد شد.

به‌ عنوان مثال، این چرخ‌ ها قابلیت فقل‌ شدن داشته و برای ثابت‌‎ نگه‌ داشتن تخت بسیار کارآمد است. اما درصورتی‌ که مشکلی برای آن به‌ وجود آید، باید با تعویض آن‌ ها برای تعمیر تخت بیمارستانی اقدام شود. در اکثر مواقع، واردشدن ضربه سبب شکستگی این قطعات می‌ شود.

ریل‌ های حفاظتی ضامن اصلی بیماران

این قطعات بیشتر جنبه حفاظتی از بیمار داشته و برای کاهش بروز حوادث برای وی کارآمد است. البته گاهی اوقات نیاز است برای تعمیر تخت بستری، چنین قطعاتی را به‌ طور کامل تعویض کنید؛ چرا که به‌ دلیل واردشدن آسیب به آن، قابلیت تحمل وزن بیمار را ندارد و احتمال بروز مشکل وجود خواهد داشت.

جک تخت بیمارستانی

امروز از انواع جک‌ های برقی برای تخت‌ های بیمارستانی پیشرفته‌ تر استفاده می شود.

امروز از انواع جک‌ های برقی برای تخت‌ های بیمارستانی پیشرفته‌ تر استفاده می شود. توجه داشته باشید که این قطعات از مزایای زیادی برخوردار بوده و در انتقال نیروی موتور برای انجام کارهای مختلف کارآمد است. اما گاهی اوقات همین قطعات دچار مشکل می‌ شود و نیاز به تعمیر جک تخت بیمارستانی خواهد بود.

در این شرایط، تعمیرات تخت های بیمارستانی  کار نسبتاً سختی بوده و نیازمند تخصص کافی است. در واقع تعمیر جک‌ های برقی خود یک دنیا جداگانه دارد و برای یادگیری نحوه انجام این کار، باید علاوه ‎‌بر دانش فنی، از تجربه بالایی برخوردار باشید تا بتوانید عیب آن را به‌ خوبی تشخیص دهید.

سیستم‌ های هوای قابل تنظیم تخت‌ های بیمارستانی

یکی دیگر از امکاناتی که برخی از تخت‌ های بیمارستانی به آن مجهز بوده، سیستم‌ های هوای قابل تنظیم است. چنین سیستم ‎‎هایی با داشتن قابلیت‌ های مختلف، از بروز زخم بستر جلوگیری به‌ ‎عمل می‌ آورد. استفاده از چنین قطعاتی برای بیمارانی که مدت زیادی روی تخت قرار می‌ گیرند، گزینه بسیار خوبی است.

جمع‌ بندی

همان‌ طور که در این مقاله نیز بررسی شد، کار تعمیر تخت بیمارستانی و سایر تجهیزات پزشکی امروز به یکی از پردرآمدترین حرفه‌ ها تبدیل شده است. به همین دلیل، یادگیری آن می‌ تواند علاوه‌ بر اضافه‌ کردن دانش فنی و مهارت عملی، سود خوبی برای شما به‌ همراه داشته باشد.

البته باید این موضوع را درنظر داشته باشید که روزبه‌ روز تخت‌ های بیمارستانی جدیدتری وارد بازار شده و یادگیری نحوه تعمیرات تحت های بستری سخت‌ تر خواهد شد. این موضوع به‌ دلیل استفاده از قطعات پیچیده‌ تر در چنین محصولاتی است. مطمئنا تعمیر چنین تخت‌ های بیمارستانی و به‌ خصوص قطعات الکترونیکی آن‌ ها، نیازمند دانش فنی بالا و تجربه عملی خواهد بود. به همین منظور، می توانید از طریق راه های ارتباطی موجود در آموزشگاه رادمان در خصوص تعمیر تخت بیمارستانی در منزل از کارشناسان فنی مشاوره رایگان دریافت کنید.

نویسنده مقاله : رادمان

اشتراک گذاری مقاله :

  • سوالات متداول راهنمای جامع تعمیر تخت بیمارستانی

    1چرا از فریم تخت بیمارستانی استفاده می شود؟

    برای اینکه تخت بتواند استحکام کافی برای تحمل وزن بیمار را داشته باشد، از فریم برای آن استفاده می‌‎ شود. در واقع فریم همان چارچوب محصول است که به‌ طور معمول از فلز ساخته شده و از استحکام خوبی برخوردار است.

    2یادگیری تعمیرات تخت بیمارستانی چه سودی دارد؟

    با توجه به نیاز کشور و به‌ خصوص بیمارستان‌ ها به تکنسین‌ های ماهر و مجرب در زمینه تعمیرات تخت های بیمارستانی، در این روزها فرصت شغلی بسیار خوبی برای تکنسین‌ ‎‎‌های چنین حوزه‌ ای فراهم شده است. با شرکت در دوره های تعمیرات تجهیزات پزشکی می توانید به متخصص حرفه ای تبدیل شوید.

    نظرات کاربران و ارسال دیدگاه

      0

    ارسال دیدگاه

    امتیاز شما به این مقاله  0   

    نظرات کاربران

      0

    جدیدترین مقالات

    True پیش نمایش
  • مشاوره رایگان