preloader

آموزشگاه رادمان

روش کار با دستگاه رادیوگرافی دندان سختی ندارد تنها کافی‌ است تکه‌ ای پلاستیکی یا مقوایی را در بخش مورد نظر قرار داد.

نحوه کار با دستگاه رادیولوژی دندان

  • مهندسی پزشکی
  • رادمان
  • 250
  • 1402/10/2
نحوه کار با دستگاه رادیولوژی دندان

با آموزش نحوه کار با دستگاه رادیولوژی دندان و استفاده درست از این محصول می‌ توان میزان آسیب در آن‌ ها را به حداقل رساند. البته امروز آموزش تعمیرات تجهیزات دانپزشکی رایج شده و شما می‌ توانید با شرکت در این دوره‌ تمام مشکلات احتمالی را برطرف کنید.
دستگاه رادیولوژی کاربردهای بسیاری در زمینه‌ های پزشکی دارد. یکی از رشته‌ هایی که پزشکان همواره برای تشخیص دقیق به تصاویر رادیولوژی نیاز پیدا می‌ کنند دندان‌ پزشکی است. به همین دلیل نیز در ادامه می‌ خواهیم به‌ طور کامل با این دستگاه و نحوه کار با آن آشنا شویم. برای آگاهی از این موارد تا انتهای متن با ما همراه باشید.

چیک و پوک دستگاه رادیولوژی دندان

دهان و دندان مانند سایر اجزای بدن همواره در معرض آسیب‌ هایی مانند پوسیدگی دندان، ناهنجاری در فک و آبسه هستند. پزشک باید از طریق روشی مطمئن نوع و میزان آسیب را تشخیص دهد که این روش در واقع همان استفاده از دستگاه رادیولوژی است.

نحوه کار با دستگاه رادیولوژی دندان سخت و پیچیده نیست و در مقابل بسیار سریع و آسان است. دندان‌ پزشک با استفاده از تصاویر ثبت‌ شده توسط این دستگاه می‌ تواند ناهنجاری‌ ها و مشکلات دهان و دندان را در کوتاه‌ ترین زمان تشخیص دهد.

لازم است بدانید این تصاویر با استفاده از اشعه ایکس در حد کنترل‌ شده و بسیار کم ثبت می‌ شوند. با توجه به این که رادیوگرافی تشخیص میزان پوسیدگی و حتی عفونت را آسان کرده یکی از مهم‌ ترین تجهیزات پزشکی به‌ شمار می‌ آید. از این رو در دوره های تخصصی تعمیرات تجهیزات پزشکی به صورت تخخصی به نکات تعمیراتی این دستگاه ها پرداخته شده است.

بررسی نحوه کار با دستگاه رادیولوژی دندان

اگر دندان‌ پزشک این دستگاه را تهیه کرده باشد تصویربرداری با استفاده از آن در مطب انجام خواهد شد و این کار باعث سرعت‌ بخشیدن فرآیند تشخیص و پس از آن ارائه راهکار درمانی مناسب می‌ شود.

با توجه به آثار نامطلوبی که تابش اشعه ایکس می‌ تواند روی بدن بگذارد اولین اقدام تکنسین یا دستیار دندان‌ پزشک باید استفاده از پیش‌ بند سربی مخصوص باشد تا آثار این پرتوها را روی بدن فرد خنثی کند. همچنین گاهی از یک یقه‌ بند استفاده می‌ شود تا غدد تیروئید نیز در برابر این اشعه مصون بمانند.

هدیه رادمان به شما
برای دریافت مشاوره رایگان دوره های فوق تخصصی رادمان، فرم مقابل رو پر کن تا کارشناسان فنی بهترین مسیر آموزشی رو بهت بگن.
در رادمان برای آینده خودتون سرمایه گذاری کنین💎

از دیگر نکات ایمنی باید به خروج افراد متفرقه از اتاق اشاره کرد. درصورتی‌ که این اشخاص مجبور باشند در اتاق بمانند باید از لباس مخصوص یا سپر محافظتی استفاده کنند تا اشعه به آن‌ ها آسیب نرساند.

روش کار با دستگاه رادیوگرافی دندان سختی ندارد تنها کافی‌ است تکه‌ ای پلاستیکی یا مقوایی را در بخش مورد نظر قرار داد تا فیلم آن ذخیره شود. اگر این کار را برای همه دندان‌ ها انجام دهند تصویری کامل خواهید داشت که امکان تشخیص بیماری‌ ها و ناهنجاری‌ های مختلف از طریق آن وجود دارد.

برخی دستگاه‌ های رادیولوژی نیز با بهره‌ مندی از دوربین می‌ توانند در کوتاه‌ ترین زمان از تمام دندان‌ ها تصویربرداری کنند که این قابلیت استفاده از دستگاه را آسان‌ تر خواهد کرد.

در نظر داشته باشد که شست‌ و شوی دهان قبل و بعد از رادیوگرافی لازم است.

کاربردهای کلیدی عکس رادیولوژی

تصاویر ثبت‌ شده توسط رادیوگرافی کاربردهای مختلفی دارند و دندان‌ پزشک معمولا برای کودکان و بزرگسالان ثبت این تصاویر را تجویز می‌ کند. در ادامه با این کاربردها بیشتر آشنا می‌ شویم.

رادیوگرافی برای بزر‌گسالان

به‌ طور کلی باید گفت این دستگاه انواع مختلفی دارد که ممکن است نحوه کار با دستگاه رادیولوژی دندان در هر مدل کمی متفاوت باشد.

حال که آشنایی کلی با نحوه کار با دستگاه رادیولوژی دندان را پیدا کرده‌ ایم بهتر است دررابطه‌ با دلیل استفاده از این دستگاه و کاربرد تصاویر آن نیز کمی اطلاعات به‌ دست بیاوریم. این موارد عبارت‌ اند از:

  • قابل استفاده برای تشخیص پوسیدگی دندان
  • استفاده برای تشخیص پوسیدگی بین دندان‌ ها
  • تحلیل استخوان در فک
  • تشخیص پوسیدگی زیر روکش دندان یا پرکردگی‌ های قدیمی‌ تر
  • وجود آبسه
  • تشخیص کیست یا برخی تومورها
  • تشخیص تغییرات موجود در استخوان‌ها یا کانال ریشه ناشی از عفونت
  • استفاده برای درمان‌ های مختلف دندان‌ پزشکی مانند بررسی موقعیت دندان برای کاشت (ایمپلنت) یا ارتودنسی

رادیوگرافی ناجی کودکان

با توجه به اینکه اشعه ایکس دستگاه رادیولوژی کم است و تاثیر مخربی بر بدن افراد نمی‌ گذارد همچنین با استفاده از تجهیزات مختلف می‌ توان عوارض آن را به ‌حداقل رساند، این دستگاه برای کودکان نیز مورد استفاده قرار می‌ گیرد. به‌ طور کلی از کاربردهای تصاویر رادیوگرافی برای کودکان می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تشخیص وجود دندان نهفته
  • بررسی پوسیدگی دندان
  • ناهنجاری در اکلوژن
  • نامنظمی دندان‌ ها
  • بررسی وجود فضای موجود در دهان و کافی بودن آن جهت رویش دندان‌ های شیری یا دائمی

اجزای دستگاه رادیوگرافی دندان

به‌ طور کلی باید گفت این دستگاه انواع مختلفی دارد که ممکن است نحوه کار با دستگاه رادیولوژی دندان در هر مدل کمی متفاوت باشد. همچنین اجزا و قطعات آن کمی با هم تفاوت دارند اما از مهم‌ ترین این اجزا می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

تیوب اشعه ایکس

وزن سبک تیوب اشعه ایکس باعث شده در بسیاری از دستگاه‌ های رادیولوژی از تیوپ‌ های اشعه ایکس به‌ همراه آند ثابت استفاده شود. این قطعه باعث کاهش فشار به دستگاه حین چرخش آن خواهد شد.

تجهیزات تنظیم و تثبیت وضعیت بیمار

با توجه به زمان تصویربرداری از طریق دستگاه رادیولوژی که حدودا 16 تا 18 ثانیه طول می‌ کشد، لازم است از تجهیزاتی استفاده شود که در این مدت‌ زمان تقریبا طولانی سر بیمار ثابت باقی بماند.
درصورتی‌ که بیمار حین تصویربرداری کمی جابه‌ جا شود ممکن است تصویر دقیقی به‌ دست نیاید. به همین دلیل نیز در برخی دستگاه‌ ها نگهدارنده‌ های پیشانی و سر یا گیرنده‌ های مختلف تعبیه شده که تاحدامکان از حرکت بیمار جلوگیری شود.

پانل کنترل دستگاه رادیولوژی

بخش دیگری از دستگاه‌ های رادیولوژی که نقش مهمی در آن‌ ها دارد پانل کنترل است. این قسمت به تکنسین اجازه می‌ دهد تا فاکتورهای تابش را تنظیم کند. محدوده ولتاژ این دستگاه بین 50 تا 90 کیلووات و شدت جریان آن بین 10 تا 15 میلی‌ متر است. همچنین باید گفت زمان تابش اشعه امکان تغییر دادن آن وجود ندارد.

انواع رادیوگرافی دندان

نحوه کار با دستگاه رادیولوژی دندان می‌ تواند به 2 صورت داخل دهانی و خارج دهانی تقسیم شود. هرکدام از این روش‌ های برای کاربردی خاص مورد استفاده قرار می‌ گیرند که این موارد را در ادامه به‌ طور کامل بررسی می‌ کنیم.

رادیوگرافی داخل دهانی

این روش از رایج‌ ترین راهکارهای تصویربرداری از دندان به‌ شمار می‌ آید که با استفاده از آن دوربین می‌ تواند از جهات مختلف دندان تصویربرداری کند و در نتیجه جزئیات زیادی در اختیار پزشک قرار می‌ گیرد.

رادیوگرافی خارج دهانی

استفاده از این روش به‌ دلیل قرارگیری نوار رادیوگرافی در خارج از دهان معمولا برای تشخیص پوسیدگی یا مواردی که نیاز به جزئیات کامل دارند مناسب نیست. در مقابل برای تشخیص ناهنجاری فک و جمجمه گزینه مناسبی به‌ شمار می‌ آید.

انواع دستگاه رادیوگرافی دندان

در کنار توجه به نحوه کار با دستگاه رادیولوژی دندان باید انواع دستگاه رادیوگرافی دندان که معمولا در 2 مدل AC (جریان متناوب) و DC (جریان مستقیم) ساخته می‌ شوند را نیز بشناسید. این مدل محصولات شکل ظاهری مختلفی دارند که به معرفی آن‌ ها می‌ پردازیم:

رادیوگرافی دندانپزشکی پایه دار

از اولین دستگاه‌ های تولیدشده برای تصویربرداری از دندان باید به مدل پایه‌ دار اشاره کرد که به‌ 2 صورت AC و DC در بازار وجود دارد. درحال‌ حاضر نوع DC به‌ دلیل عدم جود نویز و جریان برق مستقیم که نتیجه آن ثبت تصاویر با کیفیت و وضوح بالاتر است بیشتر از مدل AC به بازار عرضه می‌ شود.

رادیوگرافی های دیواری

این مدل ویژگی‌ هایی مشابه مدل پایه‌ دار دارند با این تفاوت که به‌ دلیل نصب روی دیوار جای کم‌ تری اشغال می‌ کنند. پس برای مطب‌ های کوچک استفاده از رادیوگرافی‌ های دیواری گزینه مناسب‌ تری به‌ شمار می‌ آید.

رادیوگرفی های پرتابل

یکی از محبوب‌ ترین مدل‌ های دستگاه‌ رادیوگرافی نوع پرتابل آن‌ ها است.

یکی از محبوب‌ ترین مدل‌ های دستگاه‌ رادیوگرافی نوع پرتابل آن‌ ها است که به‌ دلیل ویژگی‌ هایی مانند وزن سبک، قیمت مناسب و قابلیت حمل آسان دستگاه در مطب‌ های مختلف یا حتی اتاق‌ های یک مطب توانست جایگزین سایر مدل‌ ها شود.

روش کار با دستگاه رادیوگرافی دندان

به‌ طور کلی باید گفت ثبت تصویر از دندان به‌ وسیله دستگاه رادیولوژی به 4 روش تک دندان-پری اپیکال، پانورامیک، سفالومتریک و دیجیتالی انجام می‌ شود که در هرکدام روش کار با دستگاه رادیوگرافی دندان می‌ تواند متفاوت باشد.

موضوعی که اهمیت دارد استفاده درست و اصولی از دستگاه است. به‌ طور کلی همه دستگاه‌ های الکترونیکی حتی اگر از بهترین قطعات تولید شده باشند باز هم ممکن است به‌ دلیل استفاده نادرست، نوسان برق یا حتی فرسایش قطعات دچار خرابی شوند.

به همین دلیل نیز در کنار یادگیری نحوه کار با این دستگاه افرادی باید برای آموزش تعمیرات تجهیزات پزشکی اقدام کنند تا بتوان با کمک آن‌ ها مشکلات به‌ وجود آمده در انواع دستگاه رادیولوژی و سایر تجهیزات پزشکی را برطرف کرد.

درخصوص اهمیت این کار باید گفت تجهیزات پزشکی نقش مهمی در تشخیص و درمان بیماران دارند. قیمت بالای بسیاری از این دستگاه‌ ها نیز توانایی خرید مجدد آن‌ ها را از پزشکان سلب می‌ کند. پس آموزش تعمیرات این تجهیزات اهمیت دارد.

بهترین دستگاه رادیوگرافی دندانپزشکی

درحال‌ حاضر دستگاه‌ های مختلفی در کشور وجود دارد و افراد علاوه‌ بر آموزش نحوه کار با دستگاه رادیولوژی دندان باید بهترین آن‌ ها را بشناسند. در این‌ خصوص باید گفت کشورهای ایتالیا، کره جنوبی، ژاپن، برزیل، چین و فرانسه در ساخت این محصولات موفق‌ تر عمل کرده‌ اند. همچنین برخی از بهترین برندهای بازار عبار‌ت‌اند از:

  • دستگاه رادیوگرافی ترایدنت
  • دستگاه رادیوگرافی دگوتزن
  • دستگاه رادیوگرافی اوریکس
  • دستگاه رادیوگرافی وودپیکر
  • دستگاه رادیوگرافی کداک
  • دستگاه رادیوگرافی واتک
  • دستگاه رادیوگرافی ایتیس

جمع‌ بندی

نحوه کار با دستگاه رادیولوژی دندان پیچیدگی خاصی ندارد اما افراد باید با توجه به نوع دستگاه به‌ طور کامل کار با آن را یاد بگیرند تا از آسیب‌ های احتمالی به این محصول جلوگیری شود. برای این منظور تکنسین باید تمام روش‌ های کاربردی که شامل روش تک دندان-پری اپیکال، پانورامیک، سفالومتریک و دیجیتالی است را بشناسد.

رادیوگرافی با استفاده از اشعه ایکس تصاویر لازم را ثبت می‌ کند اما به‌ دلیل کم بودن میزان تابش آسیبی به بدن افراد وارد نمی‌ شود به همین دلیل نیز برای کودکان قابل استفاده خواهد بود. انواع رادیوگرافی شامل داخل و خارج دهانی است که هرکدام برای تشخیص مشکلات به‌ خصوص مورد استفاده قرار می‌ گیرند. در صورت داشتن هر گونه سوالی در خصوص نحوه تعمیرات اجزای دستگاه رادیوگرافی دندان می توانید از طریق راه های ارتباطی در آموزشگاه رادمان از اساتید مجرب این حوزه مشاوره رایگان دریافت کنید.

نویسنده مقاله : رادمان

اشتراک گذاری مقاله :

  • سوالات متداول نحوه کار با دستگاه رادیولوژی دندان

    1بهترین دستگاه رادیوگرافی دندانپزشکی کدامند؟

    دستگاه رادیوگرافی ترایدنت - دستگاه رادیوگرافی دگوتزن - دستگاه رادیوگرافی اوریکس و غیره... 

    2روش کار با دستگاه رادیوگرافی دندان چگونه است؟

    ثبت تصویر از دندان به‌ وسیله دستگاه رادیولوژی به 4 روش تک دندان-پری اپیکال، پانورامیک، سفالومتریک و دیجیتالی انجام می‌ شود.

    نظرات کاربران و ارسال دیدگاه

      0

    ارسال دیدگاه

    امتیاز شما به این مقاله  0   

    نظرات کاربران

      0

    جدیدترین مقالات

    True پیش نمایش
  • مشاوره رایگان